ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری جاساز ۲۰۹ بسته هروئین از معده ۳ تبعه افغانستانی در هنگ مرزی تایباد نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی خودرو در محور نیشابور- کاشمر هفت مصدوم بر جای گذاشت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله با سلاح سرد به مامور نیروی انتظامی در ملارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه چیز درباره تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + راهنما آخرین خبرها از پرونده ربایش «یسنا»، دختر کلاله‌ای | ۴ متهم دستگیر شده‌اند آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل‌زده خراسان‌ جنوبی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمدید زمان مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بی‌ثباتی در کارخانه انسان‌سازی! انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر
سرخط خبرها

بیکاری ۲۰ الی ۳۰ هزار نفری و کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

  • کد خبر: ۱۷۴۸۰۳
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸
بیکاری ۲۰ الی ۳۰ هزار نفری و کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
رئیس کل سازمان نظام پرستاری از وجود حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور مواجه هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمد میرزابیگی با اشاره به کمبود پرستار در کشور، گفت: شیوع بیماری‌های نوپدید و بازپدید و مزمن، افزایش جمعیت سالمندان و گسترش تخت‌های بیمارستانی باعث شده که نیاز بسیار زیادی به نیرو‌های پرستاری داشته باشیم اما، مجوز‌های استخدامی متناسب با افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و تعداد پرستاران بازنشسته شده صادر نمی‌شود.

وی افزود: حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور داریم و این در حالی است که با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور مواجه هستیم.

میرزابیگی ادامه داد: در ایام کرونا پرستاران جوان با تمدید طرح و آغاز داوطلبانه طرح خود، به کمک نظام سلامت آمدند و به آن‌ها وعده استخدام داده شد، اما بالغ بر ۱۷ هزار نفر از کادر سلامت فعال در روز‌های شیوع کرونا که ۱۲ هزار نفر آن‌ها پرستار بودند پس از فروکش کردن آمار کرونا نه‌تن‌ها به‌کارگیری نشدند بلکه همگی از کار بیکار شدند. این در حالی بود که بر استخدام این پرستاران تاکید شده بود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم صدور مجوز استخدام و به کارگیری پرستاران، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متأسفانه به وضع قرارداد‌های کوتاه مدت رو آورده‌اند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، یادآور شد: در سال ۹۸ و ۹۹، تعداد ۵۲ هزار و ۲۰۰ مجوز استخدامی صادر شد که ۵۰ درصد از این مجوز‌های استخدام، مربوط به جذب پرستاران و ۵۰ درصد نیز مربوط به جذب سایر کارکنان سلامت بود. در برخی از مقاطع زمانی تعداد مناسبی مجوز صادر شد، اما در برخی سال‌ها مجوز استخدامی صادر نشد؛ در حالی که همواره معضل بازنشستگی نیرو‌ها و گسترش تعداد تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.

او درباره استاندارد نیروی پرستاری، بیان کرد: سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و وزارت بهداشت باید درخصوص سرانه پرستار به جمعیت، تخت یا بیمار به اتحادنظر برسند. تعداد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی مورد توافق بوده، اما متأسفانه به دلیل برخی رفتار‌های سلیقه‌ای و تعارض‌های ساختاری بین این سه دستگاه، رسیدگی به موضوع رفع کمبود نیرو‌های پرستاری دچار مشکل شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک نفر نیروی پرستاری در ۲۴ ساعت در هر بیمارستان داریم و باید تعداد پرستاران دو برابر تعداد فعلی شود تا به عدد استاندارد برسیم.

وی درباره تعداد فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در کشور، اظهار کرد: سالانه حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از دانشکده‌های پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند و اگر جذابیت‌های شغلی و جذب نیرو‌های پرستاری افزایش یابد مشکلات کمبود پرستار و مهاجرت نیرو‌ها به خارج از کشور، حل می‌شود.

بنابر اعلام سازمان نظام پرستاری، میرزابیگی درباره درآمد نیرو‌های پرستاری، توضیح داد: درآمد نیرو‌های پرستاری مانند یک کارمند ساده است و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید به درستی اجرا شود تا دریافتی پرستاران اصلاح شود. این قانون مبتنی بر این است که خدمات پرستاران نیز مانند پزشکان قیمت‌گذاری مشخصی داشته باشد تا پرستاران از محل خدمات خودشان منتفع شوند.

وی افزود: ۱۵ سال قبل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برای این موضوع تصویب شد، اما به دلایلی اجرا نشد. الان آنچه از این قانون اجرا شده صرفاً محدود به چند مرحله پرداختی به پرستاران بخش دولتی به عنوان علی‌الحساب بوده است در حالی که تعرفه خدمات پرستاران باید مبتنی بر خدمات ارائه شده از سوی آن‌ها پرداخت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->